Najczęstsze choroby i urazy biodra

Ból w okolicy biodra nie zawsze jest związany z jego chorobą. Może on bowiem pochodzić z okolicy lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa. Z kolei schorzenie stawu biodrowego może objawiać się bólem zlokalizowanym w pachwinie, udzie, pośladkach lub w kolanach. Dlatego tak ważna jest prawidłowa diagnostyka i konsultacja u ortopedy. Ból w pachwinie jest praktycznie wynikiem zaburzeń w strukturze stawu biodrowego wykluczającym raczej schorzenia kręgosłupa.

Wśród osób dorosłych najczęstszymi schorzeniami biodra są urazy w wyniku wypadków (przemieszczenia, zwichnięcia, złamania – najczęściej w przebiegu osteoporozy) oraz choroba zwyrodnieniowo – wytwórcza (artroza). Dwie ostatnie choroby często współistnieją ze sobą i występują w starszym wieku, choć zdarza się, że dotyczą też osób stosunkowo młodych. Biodro jest stawem najbardziej obciążonym, stosunkowo słabo ukrwionym oraz rzadko wykonującym pełny zakres ruchu (na co dzień wykorzystujemy do chodzenia tylko ruch zgięcia i prostowania).
Jeśli nie uprawiamy sportu, nie ćwiczymy – taki brak ruchu prowadzi do zmniejszenia produkcji płynu maziowego w stawie i zwiększenia narażenia na urazy chrząstki wewnątrzstawowej. Doprowadza to do dolegliwości bólowych i ograniczenia ruchomości stawu. Najpowszechniejsza w starszym wieku choroba zwyrodnieniowa stawu biodrowego może doprowadzić do silnego bólu, a nawet unieruchomienia stawu. Konieczna jest wtedy operacja wymiany naturalnego stawu na tzw. endoprotezę. Jest to poważny zabieg operacyjny, który umożliwia jednak choremu po okresie rekonwalescencji powrót do sprawności i poruszania się bez pomocy lasek łokciowych.